زمین آمار در GIS چیست؟

مجموعه ای از آماره ها و اصول آماری است که برای تحلیل و پیش بینی ارزش های مربوط به پدیده های فضایی یا فضایی-زمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

بسیاری از ابزارهای زمین آماری مجموعه ای از روش هاست که برای برآورد ارزش های مکان هایی مورد استفاده قرار میگیرد که نمونه هایی برای آنها وجود ندارد.همچنین این ابزارها به ارزش هایی از عدم قطعیت هم به همان روش ها میدهند.به عنوان مثال(کدام قسمت ها با قطعیت بالاتری برآورد شدند ویا کدام قسمت ها با قطعیت پایینتری برآورد شده اند.)

ازانجایی که نمونه گیری ازتمام نقاط یک منطقه امکانپذیر نیست این ابزارها برای برآورد و تصمیم گیری ضروری میباشند.

geostatistics

کاربرد زمین آمار چیست؟

زمین آمار مختصات فضایی داده ها را در تحلیل آماری فرا میگیرد .این روش ها میتوانندنقشه های پیش بینی استخراج کرده  و همچنین عدم قطعیت آنهارا نیزارائه دهند.به بیانی دیگر اگر فاصله مکانی نقاط را درنظر بگیریم این فاصله مکانی با اختلاف ارزش آنها اساس کار تحلیل آماری میباشد.

زمین آمار در چه علوم و زمینه‏ هایی کاربرد دارد؟

این مباحث در مواردی همچون:

صنعت ومعدن(برای کمی کردن پراکنش منابع معدنی و ارزش های اقتصادی )

علوم محیطی(برای تخمین میزان آلودگی و تهدید آن برای سلامتی انسان)

علوم خاک(برای تخمین سطح مواد مغذی خاک و ارتباط آن با بازدهی محصولات کشاورزی )

هواشناسی(پیش بینی دما -بارش و سایر موارد مربوطه)

علوم بهداشتی و سلامت(برای پیش بینی سطح آلودگی و ارتباط آن با بیماری ها) کاربرد دارد.

روش های زمین آمار چیست و چند مدل دارد؟

روش هایی هستند که از تعدادی مدل های زیاد برای پردازش های زمین آماری استفاده میکنند و انتخاب هر یک ازروش ها به هدف کاربربستگی دارد که مرتبط با نیاز او میباشد.بنابراین میتوان گفت انتخاب مدل به 3 پارامتر بستگی دارد:

1-علم به آن پدیده و شناخت آن

2-کمیت و کیفیت داده ها

3-هدف کاربر از پردازش

پس کابرمیتواند با توجه به این پارامتر ها درونیابی را انجام دهد.

درونیابی چیست و چه کاربردی دارد؟

نقش زمان در زمین آمار چیست؟

یکی از موارد بسیار مهم در مبحث زمین آمار زمان میباشد.در مبحث زمین آمار میتوانید فاصله مکانی آنهارا اندازه گیری کنید همچنین فاصله ارزشی آنها را نیزمحاسبه کرده و ازاین طریق بین آنها همبستگی ایجاد کرده و این پیش بینی را برای کل محدوده درنظر گرفته و در نهایت در قالب یک فایل زمین آمار ارائه دهید.

توجه داشته باشید که بین اختلاف مکانی داده ها و اختلاف ارزش انها هیچگونه ارتباطی وجود ندارد و این اختلاف ها ناشی از روند ها میباشد .بنابراین کاربر باید روند هارا در نظر داشته باشد و اگرتمایل به درنظر گرفتن روند ها نداشته باشید میتوانید از تابع خطی و درغیر این صورت از توابع چندجملگی درجه اول-دوم و یا استفاده کنید.

گام های اصلی در شروع زمین آمار

گام اول:نمونه های برداشت شده را ارزیابی کلی کنید برای مثال اگر نمونه های باران سنج کشور را در اختیار داشته باشید میتوانید بارش هارا از سمت غرب به شرق و یا از جنوب به شمال بررسی کنید یا میتوانید متوجه شوید که در کدام مناطق کشور بارش ها افزایش و در کدام مناطق بارش کاهش می یابد.که این موارد نوعی تحلیل روندها در زمین آمار میباشد. همچنین کاربرمیتواند مشاهده کند که نمونه ها از یک پراکنش منظم و یا غیر منظم برخوردار هستند و خودهمبستگی و نوعی همبستگی فضایی بین انها کاهش و یا افزایش می یابد. (در ادامه مراحل کار توضیح داده خواهد شد.)

گام دوم:ارزیابی های بررسی شده در گام اول را بااستفاده از ابزار زمین آمار در نرم افزار ArcGIS انجام میدهیم.

 

منابع:

www.esri.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *