سنجش از دور در کشاورزی 

سنجش از دور به عنوان علم، فن و هنر کسب اطلاعات از عوارض و پدیده‏‌ها بدون تماس فیزیکی با آن‌ها،  و همراه با سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) به عنوان بستری برای ذخیره، نگهداری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‏‌های مکانی و توصیفی می‏توانند راهکارهای زیادی برای مشکلات زیست‏‌محیطی و منابع طبیعی ارائه می‏‌دهند. سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی کاربردهای وسیع و متنوعی در زمینه‏‌های مختلف دارند که از آن جمله می‏‌توان به: کشاورزی و کشاورزی دقیق، تغییرات اقلیمی، پایش و مطالعه جنگل‏‌ها، طوفان‏‌های گرد و خاک و آلودگی هوا، مدیریت منابع طبیعی، اکولوژی، اقیانوس‌‏شناسی، جابجایی زمین، زلزله، فرسایش خاک و بیابانزایی، نقشه‌‏های پوشش و کاربری زمین، مطالعات گسترش شهری، مدیریت زباله و مکانیابی، امنیت غذایی، تهیه نقشه آتش، سیل و مخاطرات طبیعی، هیدرولوژی و مدیریت حوزه آبخیز، شبکه جاده‏ای، استخراج نفت و گاز و زمینه‏‌های دیگر اشاره نمود

سنجش از دور در بخش های کشاورزی چیست؟

امروزه کاربرد سنجش از دور بر همه‌ی علوم آشکارشده به طوری که سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف سنجش از دور از قبیل طراحی و ساخت ماهواره‌ها ، پرتاب آن‌ها به فضا، دریافت اطلاعات ، پردازش و فروش تصاویر توسط شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه انجام می‌گیرد .

نمونه‌هایی از کاربردهای GIS  در سنجش از دور عبارت است از: تخمین تولید و وسعت اراضی کشاورزی، برآورد سطح یک محصول خاص، تعیین وضعیت و مشخصات انواع محصولات، طبقه‌بندی پوشش و نوع جنگل، تیپ‌بندی مراتع، تولید نقشه‌های پوشش/کاربری، نقشه‌های زمین‌شناسی، نقش‌های خاک شناسی، نظارت و کنترل توسعه شهری، تنظیم شبکه جاده‌ها و دسترسی، مطالعه و بررسی آلودگی آب، ارزیابی ذخایر آبی، برف‌سنجی، مطالعه یخچال‌ها، اقیانوس‌شناسی، برآورد خسارت‌های ناشی از زلزله، سیل، آتش‌سوزی، جنگ، بررسی خشک‌سالی، کاربردهای نظامی-امنیتی و …..

سنجش از دور و GIS چگونه به کشاورزان کمک می کند؟

کشاورزان به ابزارهای کارآمد و عینی برای نظارت بر محصولات خود، ارزیابی نتایج عملیات زراعی، برنامه‌ریزی مقدار  و محل کوددهی و اقدامات حفاظت از محصول نیاز دارند. برای نظارت بر وضعیت محصول، کشاورزان می‌توانند در زمان‌های خاصی از فصل رشد، از تصاویری با وضوح بالا استفاده کنند. این کار توسط ماهواره‌های سنجشی انجام می‌شود. به این صورت که ماهواره‌ها هر چند وقت یک بار تصاویری را از زمین‌های زراعی ارسال می‌کنند تا با بررسی این تصاویر، مشکلات و آسیب‌های احتمالی زمین  شناسایی شود و در نهایت اقداماتی در جهت جلوگیری از آسیب و تسهیل فرآیندهای کشاورزی صورت بگیرد

داده‌های ارسالی ماهواره‌ها و تحلیل آن‌ها به موارد زیر کمک می‌کند :

  • زمان‌بندی برنامه آبیاری به کمک تحلیل منابع آبی و رطوبت خاک
  • رسیدگی بر عملکرد مزارع
  • مقایسه مزارع در مقیاس‌های بزرگ
  • افزایش محصولات در حین به حداقل رساندن مواد مصرفی
  • افزایش نظارت بر روند رشد محصولات
  • پیش‌بینی خطرات احتمالی
  • درنظر گرفتن رطوبت خاکی جهانی در سطح بزرگ‌تر و یافتن تاثیر آن برمحیط زیستی

در نهایت با بهره‌گیری از سیستم‌های هوایی (پهپادها، ماهواره‌ها و ..) و ArcGIS و سنجش از دور  می توان به کمک کشاورزها آمد، مصرف آب را مدیریت کرد، تا حد امکان از خشکسالی جلوگیری کرد، باعث کاهش بیماری انسانی و نباتی و افزایش درآمد کشاورزان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *